Din kompletta djuraffär hundfoder & kattmat på nätet

Köpvillkor

Moms:
Alla priser är inklusive moms, men du kan själv välja om du vill att våra priser ska visas utan moms i butiken, eventuella fraktkostnader kan tillkomma se fraktvillkor.

Köp:
Vid beställning, träffas avtal om köp när du väljer att bekräfta köp i kassan.
Orderbekräftelse skickas sedan automatiskt av Foderexpressens databas utan manuell översyn.
Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. uppenbart felaktigt pris, saldofel eller tryckfel) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand.

Leveranser:
Din beställning skickas normalt från oss innom 1-5 arbetsdagar efter det att vi har mottagit din beställning.
Varor som inte finns i lager, utan måste beställas från leverantör får en längre leveranstid.
Detta står angivet under respektive vara med en beräknad leveranstid till vårt lager.
Meddelande om eventuella avvikelser från den normala leveranstiden skickas via mail till dig.
Du har då givetvis rätt att avstå, alternativt ändra din beställning.
För mer information se Leverans/fraktvillkor.

Transportrisk:
Foderexpressen står för transportrisken vid leverans till dig.
Om produkten är skadad vid leveranstillfället ska detta anmälas omgående till Foderexpressens Kundservice. 
Synlig skada ska alltid påtalas till  chaufför/ombud på plats och noteras av denna, om det är möjligt med valt leveranssätt.
För att vi ska kunna reklamera skadan gentemot vår transportör behöver vi anmäla transportskadan till denne inom 1-3 dagar.

Hempaket utan kvittens:
Levereras till din dörr och ställs av även om du inte är hemma. Leverans sker under dagtid (08.00-16.00) vardagar.
Du godkänner med detta fraktalternativ att du inte kvitterar leveransen. Kvittens anses ha lämnats när chaffören lämnat paketet.
Det är viktigt att du anger all information så som antal trappor och eventuell portkod i meddelandefältet när du slutför din beställning,
här kan du även lämna en komentarom vart du vill ha din leverans om du inte är hemma.
Tex "ställ mitt paket bakom garaget tack" eller "det gula förådet till vänster är öppet vänligen ställ mina varor där".
Viktigt är också att ditt namn finns uppsatt direkt innaför porten om du har trappuppgång.
Du kan få leverans även om du har porttelefon, men måste vid beställning lämna anvisningar i medelandefältet så att vi kommer in i trappuppgången.
Om vi av någon anledning inte kommer in i porten eller felaktigt angiven adress har lämnats går paketet i retur, vilket medför en extra avgift om 150 kronor.
Det går med detta fraktalternativ inte att bli uppringd före leverans.
Du kan tyvärr inte beställa varor till en postbox.
Går paketet i retur på grund av att du inte angivit portkod, har angivit fel portkod, har porttelefon utan att vi kommit i kontakt med dig eller begärt
leverans till en postbox debiteras 150 kr i avgift.  
För fullständiga frakt och leverans villkor se fliken frakt/leveransvillkor.

Fraktkostnader Sverige

Hempaket utan kvittens  
Upp till 32 kg = 79 kr
Upp till 65 kg = 159kr
Upp till 210 kg (halvpall) = 299 kr
Upp till 450 kg (helpall) = 599 kr

Hempaket med kvittens
Upp till 32 kg = 179 kr
Upp till 65 kg = 279 kr
Upp till 210 kg (halvpall) = 379 kr
Upp till 450 kg (helpall) =679 kr

 

Paket till ombud max 18 kg hela Sverige

Upp till 3 kg = 69 kr
Upp till 5 kg = 89 kr
Upp till 10 kg = 99 kr
Upp till 18 kg = 119 kr

Betalning:
Faktura.
Vi erbjuder betalsättet Paysonfaktura
i samarbete med PaysonAB. Betalningsvillkor är 14 dagar
och vid fakturaköp tillkommer en avgift om 19kr.
För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år
och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den
kreditprövning som genomförs vid köpet.
Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den
e-postadress du anger vid köptillfället Vid försenad
betalning skickar vi en betalningspåminnelse varvid
lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr
tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 %
per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven
betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad
inkassoavgift om för närvarande 160 kr tillkommer
Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans
och ompröva beställarens kreditvärdighet.

Vid betalning med Paysonfaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi AB 556489-2924

Kortbetalning sker utan avgift i samarbete med Payson. Foderexpressen lagrar ingen information som rör betaluppgifterna vid kortköp.
Vi accepterar VISA/Mastercard.
Direktbetalning sker utan avgift i samarbete med Payson.
Transaktionen sker på samma säkra sätt som när du gör dina övriga bankärenden över internet.
Vi erbjuder direktbetalning för dig som har någon av bankerna Swedbank, Handelsbanken, Nordea eller SEB.
Kontant betalning vid leverans, detta alternativ kan endast utnyttjas vid leveransaltenativen hempaket kvällstid i Stockholm med eller utan kvittens.
OBS vi kan endast ta emot kontanter ej kort med detta alternativ. Se leverans/fraktvillkor för fullständig information.

Ångerrätt:
Enligt distansavtalslagen (2005:59) har du som konsument rätt att ångra ditt köp utan att uppge någon anledning inom 14 dagar från det att du emottagit dina varor.
Foderexpressen tillämpar 30 dagar. Ångerrätt/Öppet köp gäller om varan är i oförändrat skick när den returneras. ( Öppetköp gäller ej frysta/kylda varor.)
Köparen står själv för eventuell returfrakt.

Smakgaranti:
En del foder sorter säljs med smakgaranti.
Detta innebär att om hunden eller katten inte tycker om maten kan du lämna tillbaka säcken och få pengarna tillbaka.
Minst 80% av säckens innehåll ska i sådant fall finnas kvar och smakgarantin gäller i max 30 dagar efter du köpt varan från oss.
Du står själv för returfrakten samt transportrisk.
Om du vill utnyttja smakgarantin kontakta i så fall våran kundtjänst så berättar vi mer.
Smakgarantn gäller för Advance, ANF, Eukanuba, Hills, Iams, James Wellbeloved, Lone Star, Royal Canin,
Precept, och Purina Pro Plan.
Hävda köp enligt dessa punkter återbetalas inom 30 dagar räknat från den dag vi mottagit varan.

Reklamation:
Foderexpressen följer Konsumentköplagens reklamationsrätt.
Spara emballaget för eventuell reklamation till transportbolag.
Reklamation ska meddelas inom rimlig tid.
En produkt som är skadad byter vi naturligtvis ut.
Sådan vara kan du fraktfritt returnera efter kontakt med vår kundtjänst.
Retur får enbart ske i samråd med Foderexpressen.
Vid tvist som eventuellt kan uppstå mellan Foderexpressen och kund följer vi Allmänna reklamationsnämnden.
Utöver vad som ovan står ansvar vi inte för fel eller förseningar och ansvarar inte för någon skada, vare sig direkt eller indirekt.

Personuppgifter:
Enligt personuppgiftslagen (PUL) måste vi informera dig att de uppgifter du lämnar till oss sparas och dessa är endast tillgänliga för Foderexpressens personal.
De personuppgifter du lämnar kommer endast att användas för att säkerställa att du får din order levererad.
Du har rätt att ta del av de uppgifter som finns registrerade om dig. Du kan när som helst begära att vi skall radera eller korrigera dina uppgifter.
Vi lämnar inte ut dina uppgifter som finns sparade i vår databas till tredje part.
Genom att godkänna dessa köpvillkor samtycker du till att vi lagrar informationen.
När du beställer hos oss kan du godkänna att vi ibland kommer att skickar mail med nyheter och erbjudanden från Foderexpressen till dig,
om du inte vill ha fler mail från oss kan du när som helst avregistrera dig från våran lista.

Cookies:
Enligt lagen om e- kommunikation, måste alla som besöker en webbplats få information om att webbplatsen innehåller cookies,
vad dessa cookies används till och hur cookies kan undvikas. Cookies är textfiler som din dator lagrar.
Dom innehåller information som många hemsidor sparar.
Dessa är inte farliga, men om du vill kan du själv ställa in din webbläsare så att inga cookies sparas på din dator.
På foderexpressen.se används cookies bland annat för att varukorgen och kassan ska fungera korrekt.
Därför måste du ha cookies aktiverat för att kunna beställa hos oss.

Övrigt:
Är du uppfödare eller jägare och har rabattkort eller liknande se fliken uppfödare för mer inormation.
Om portkod behövs, lämna denna i medelandefältet när du slutför din beställning.
Alla bedrägeriförsök ( falska beställningar) polisanmäls.
Vi reserverar oss för att prisjustering kan förekomma.
Vi reserverar oss för slutförsäljning.

Lijanen AB innehar F-skattsedel.
Vårt Organisationsnummer är 559025-2630